Blog

Vind nu je KLANTEN

Troost je, je bent niet alleen,... Maar wel jammer eigenlijk, want prospecteren is cruciaal in het verkoopproces. Een uitdaging om u tegen te zeggen, menen sommigen. En lastig bovenop, hoor je ze denken. Alsof je oog in oog staat met een meerkoppige draak die vuur spuwt.

Prospecteren. Ook zo’n hekel aan?

Troost je, je bent niet alleen,... Maar wel jammer eigenlijk, want prospecteren is cruciaal in het verkoopproces. Een uitdaging om u tegen te zeggen, menen sommigen. En lastig bovenop, hoor je ze denken. Alsof je oog in oog staat met een meerkoppige draak die vuur spuwt.

Wel, dat is het verre van.

Al bij al is prospecteren niet meer dan een dialoog. Je wilt gewoon uitzoeken of de persoon of groep tot wie je je richt, baat kan hebben bij een dienst, product of samenwerking. En dat kan behoorlijk wat opleveren.

Geloof me, na 25 jaar prospectie weet ik waar ik het over heb. Inderdaad, vijf-en-twintig jaar. Zover kan ik al terugblikken. Voel ik me daarom oud? Denk dat maar niet! Ik voel me gezegend met een pak ervaring. In al die tijd dat ik prospecteerde voor de autosector, voor telefoon-, software-, telecom-, IT- en consultingbedrijven, voor de reclame-, communicatie- en modewereld, voor startups of groepen die van chocolade degusteren een uitstap maken, viel het me nooit zwaar om deuren te openen, binnen te stappen en mijn product voor te stellen. Of om naar de telefoon te grijpen voor een cold call. Ik spreek nu eenmaal graag onbekenden aan over goederen of diensten waar ik oprecht in geloof en waarvan ik overtuigd ben dat ze efficiënt zijn en een mogelijke oplossing vormen voor mijn prospect.

 Een cold call is iemand spontaan telefonisch benaderen of opzoeken met als doel een dialoog aan te gaan over de goederen of diensten die je wilt aanbieden.

 Dacht je dat ik voor prospectie in de wieg was gelegd? Dan moet ik je teleurstellen. Prospecteren is een vaardigheid die iedereen kan ontwikkelen. Zelf doe ik het bijzonder graag. Niet dat ik er ooit van droomde om op dat punt te landen. Ik ontdekte het gaandeweg. Binnen ieder bedrijf waar ik aan de slag was, en bij ieder team dat ik onder mijn vleugels kreeg, slaagde ik erin om een verschil te maken. Een stukje van mijn geheim wil ik wel prijsgeven: ik haalde de mosterd op de Amerikaanse markt die - toegegeven - in prospectieland zijn tijd altijd ver vooruit was. Dank u, Uncle Sam, voor al die kennis die ik al die tijd kon vergaren!

 Doel van een prospectiecampagne is om via een geselecteerde database en een strak thema potentiële klanten binnen te halen. Dat gebeurt doorgaans onder het toeziend oog van business developers of van inside sales.

Ik beschouw mijn domeinkennis als een klos gouddraad die ik beetje bij beetje spon en tijdens mijn opleidingen en lezingen graag doorgeef.

Je kan moeilijk ontkennen dat prospectie en bedrijfsleven onlosmakelijk samengaan. Op een dag kom je tot het besef dat je gewoonweg moet prospecteren, wil je wat bereiken.
Dan duiken al vrij snel de eerste vragen op: wie zijn mijn potentiële klanten? Waar bevinden ze zich? Hoe benader ik ze? Wat hoort wel, en wat vooral niet? Door mijn ervaring in de schaal te gooien, belicht dit boek of mijn opleidingen dat allemaal.

FIND YOUR CUSTOMERS TODAY ( Amazon & https://develop-your-business.com/ )

Ik ben ervan overtuigd dat het je bedrijf groeimogelijkheden aanreikt.


Ik stipte het al aan: prospectie op zich is niet zo moeilijk. Je moet alleen:

(1) Selecteren

(2) Praten

(3) Luisteren

(4) Opvolgen

Een takenpakket dat binnen vrijwel ieders bereik ligt. Wat je wel nodig hebt is een portie durf, en natuurlijk moet je ook de kunstgrepen kennen. En dat is precies waar het in dit boek om draait: de kneepjes aanleren, de kunst van het prospecteren binnen ieders bereik brengen.

Ieders bereik? Merk ik daar een zweem van veralgemening? Goed, laten we het kind bij de naam noemen. Dit boek bevat interessant advies voor ondernemers, managers, retailers, freelancers, sales team verantwoordelijken, van startende of gevestigde bedrijven, voor de hele b2b-wereld, en nu we toch bezig zijn, voor het volledige b2c-universum …

Daarmee noemden we zowat iedereen op, niet? Omdat ondernemingen of organisaties nu eenmaal rendabel moeten zijn, kan het niet anders dan dat je op een bepaald ogenblik op zoek moet naar nieuwe klanten. Toegegeven, weten waar die mogelijke nieuwe klanten zich ophouden, is geen lachertje. Maar, wees gerust, dit boek behandelt alle mogelijke en – merk op – haalbare sporen om het klantenbestand van de lezer te doen aangroeien.

Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om een goede werking van de website te garanderen, u kunt onze juridische informatie en ons privacybeleid lezen voor meer informatie.

Cookies accepteren Cookies beheren